All you need is....

När man bor så litet som jag gör finns det begränsat med förvaringsutrymme. Då måste man så klart välja och välja bort vad man faktiskt vill ha i sitt lilla, lilla kök.

Att man behöver kastruller och stekpannor kan man ju förstå, men exakt vad behöver man verkligen?

Jag har den här uppsättningen:



Vad gäller kastruller tycker jag att man behöver tre stycken.

Jag har en stor som rymmer 5 l, en mellanstor som rymmer 3 l och en liten som rymmer 6 dl.

Den stora, i rostfritt, använder jag främst när jag ska koka spaghetti eller göra storkok. Har jag gäster över och ska göra en stor soppa eller gryta, då åker den stora fram.  Det är också bra att ha en kastrull som är rostfri, inte teflon, ifall man ska mixa en soppa eller liknande. Då kan man göra det direkt i kastrullen utan att vara rädd att repa teflonet.

Den mellanstora använder jag vid pastakok och när jag lagar mat bara åt mig. Då är det en bra storlek att ha.

Den lilla använder jag mest av alla! Jag använder den när jag kokar ägg på morgonen (vilket jag gör varje morgon) och när jag kokar te. Jag använder den lätt 3-4 gånger om dagen.

Det finns ju en uppsjö av kastrulltillverkare där ute och jag skulle vilja tipsa er om att kolla efter några saker när ni väljer kastruller:
- Kastruller med lock. Det går fortare att koka upp vatten när locket är på. Bra för miljön och det sparar tid!
- inbyggt durkslag. Då sparar du ju plats eftersom du inte behöver köpa ett durkslag! Man sparar även disk och vad är tråkigare än att diska?
- Måttangivelse på insidan av kastrullen. Detta är mer användbart än ni kan tro, det kan vara mycket intressant att exempelvis se exakt hur mycket köttfärssås man gör.



Vad gäller stekpannor då? Jag tycker faktiskt att man bara behöver två stycken. En lite mindre, gärna med höga kanter, som du kan göra pastasåser, steka falukorv eller värma köttbullar i. Och en lite större till långkorv eller kycklingfiléer. Hittar du några med fällbart handtag, så som jag visat i ett tidigare inlägg, så är det absolut en bonus ur förvaringssynvinkel!



Har ni plats för mer - UNDERBART! Men om ni bara letar efter det absoluta grundbehovet skulle jag rekommendera att detta är vad ni satsar på.

Kan ju bara tillägga att jag själv suktar efter en grillpanna...och en lergryta...men det finns ingen plats! Och jag anser att en lägenhet med diskmaskin måste vara höjden av lycka i världen... :-)

Ha en härlig tisdag!

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, vår diskmaskin har räddat vårt förhållande och mitt kontrollbehov får sitt.. :) Jag blir så mycket gladare av ett rent hem.

2009-04-28 @ 18:21:16
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0