Bruschetta

Idag tänkte jag ge ett recept på en god förrätt! Kapris är konserverade blomknoppar och har en väldigt speciell smak, nästan liten "parfymig". Det är som en liten smakexplosion i munnen när man tuggar på en kapris, alla sinnen sätts igång och försöker definiera vad sjutton det är man råkat tugga på! Jag tycker väldigt mycket om kapris, gärna i sallader men även strödd över en varm pizza.


Denna bruschetta är verkligen HUUUUUUR populär som helst! Alla som jag bjudit på den kan inte sluta "oooha och aaaha" när de äter den.

Tomatröran är dessutom god att äta till en köttbit som sallad och kan förvaras i en lufttät matlåda i kylen ett par dagar efter tillagning. Tomaterna vätskar av sig en hel del så man får fiska upp själva salladen med en gaffel eller hålslev.


Min helt egna bruschetta


4 personer
Förberedelser: 15 minuter


4 plommontomater

4 soltorkade tomater

1 liten schalottenlök

2 vitlöksklyftor

1 msk kapris (kan uteslutas)

½ kruka basilika

3 msk olivolja

1 msk balsamvinäger

4 skivor vitt lantbröd

Salt

Nymalen svartpeppar


Halvera plommontomaterna och ta bort kvisthålet (ingen tycker ju om att äta det).
Tärna tomaterna grovt och blanda med de strimlade, soltorkade tomaterna.
Hacka schalottenlöken och vitlöksklyftan (alternativt pressa den) fint och blanda ned i tomaterna.
Hacka basilkan grovt och blanda ned den tillsammans med kapris, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
Halvera den andra vitlöksklyftan och gnugga snittytan mot brödskivorna.
Häll lite olja på varje brödskiva och hetta upp en stekpanna på varmaste värmen.
Stek brödskivorna ca 30 sekunder på varje sida, tills de blir gyllenbruna.
Fördela tomatröran på bröden och servera!


Kommentarer
Postat av: Annica (saras faster)

Låter också väldigt gott. Ett litet tips: gröp ur kärnhuset ur tomaterna så vätskar det sig inte så mycket. Jag älskar också att laga mat och baka. Särskilt att baka. Jag bakar allt bröd hemma. Min nya favorit är riktigt grovt surdegsbröd. Saras favorit är nog mina ciabatta och mina små chokladbiskvier. Härlig blogg du har, jag kommer nog bli en ny läsare. Annica

2009-04-21 @ 18:45:08
Postat av: Anonym

Hej Annica!



Välkommen hit!



Jag ska prova att gröpa ur kärnhuset nästa gång, tack för tipset!



/Thérèse

2009-04-21 @ 20:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0