Buon appetito!

Varannan söndagkväll kommer Peters bror till Stockholm i jobb. För att han inte ska känna sig ensam och för att det är trevligt att träffa Peters bror så brukar vi alltid bjuda över honom på middag.

Just idag har ju vi varit i Nynäs och frossat i rökta räkor och rökt lax och kom i bilen på väg hem att Peters bror nog också behöver äta något när han kommer.

Köttfärssås och spaghetti är ju en sån där klassiker som alltid funkar på alla och som inte tar särskilt lång tid att göra. Det finns nog lika många recept på köttfärssås som det finns familjer i världen, alla verkar göra på sitt eget sätt! Min köttfärssås har jag, återigen, blivit inspirerad av av min systers italienska svärmor, Olga. Den innehåller rödvin och mycket oregano och doftar underbart!

Så här gör jag, hur gör ni hemma hos er?

Köttfärssås

Ca 4 portioner
Förberedelser: 10 minuter
Tid på spisen: Minst 30 minuter

Ingredienser:
400 g köttfärs, 10% fett
1 klyfta vitlök
2 rivna morötter
1 glas rött vin
En skvätt balsamvinäger (kan uteslutas)
500 g passerade tomater
Kycklingfond
Oregano
Salt
Peppar
Olivolja

Gör så här:
Hetta upp olivoljan på hög värme i en bred stekpanna. Pressa ned vitlöksklyftan och ha i de rivna morötterna. Låt bryna tills morötterna blir blanka och mjuka.
Häll i köttfärsen i pannan och se till att den bryns runt om.
Häll på vinet och balsamvinägern och krydda med salt, peppar och oregano. Låt puttra en stund så att vinet kokar in i köttfärsen ordentligt.
Sänk till låg värme och häll på de passerade tomaterna.
Låt puttra minst 30 minuter, gärna upp till en timme, på låg värme.
Servera med din favoritpasta, kokt al dente, och rikligt med parmesanost.

Buon appetito!

(För övrigt kan man ju tycka att jag som är 30 år och van matlagare borde veta bättre än att laga köttfärssås med min splitternya kritvita kofta på mig....)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0