Express-lax med pesto

Ibland blir man bara helt less på att hacka, skära, skala....man vill bara ha något som smakar gott och går snabbt. Då gör jag min express-lax!

Express-lax med pesto

1 person
Ugn 200 grader
Förberedelser: 3 minuter
Tid i ugn: 20 minuter

Ingredienser
1 laxfilé
1 dl keso
1 tsk pesto
Salt
Peppar

Gör såhär:


Sätt ugnen på 200 grader. Börja koka riset.
Blanda keso och pesto i en skål. Salta och peppra och blanda om.
Lägg laxfilén i en ugnsfast form. Bred på kesoblandningen.
Baka i ugnen i 20 minuter.

Keso/peston blandar du med riset så slipper du göra sås.

Smakar gott och går fort! Inget hackande, skärande eller skalande!

Om min kära syster läser detta är jag övertygad om att hon ojar sig över användandet av pesto tillsammans med keso. Desstuom på lax!!!
I Italien använder man pesto ENBART tillsammans med pasta. Jag älskar italien och den italienska maten men de är lite bakåtsträvande ibland. När jag har använt pesto på en baugette, i bechamelsås, tillsammans med kyckling....då har de rynkat på näsan!
Jag har en rätt jag gör med kycklingfilé i ugn med pesto och när jag skulle laga den åt min svåger för första gången frågade han skämtsamt om han fick gå och äta på baren istället. När han väl smakade tyckte han dock det var jättegott och jag vet att syrran har gjort rätten flera gånger. Dock förbereder hon alltid sina gäster på att "det är lite konstigt med pesto på kyckling" men de flesta verkar gilla rätten ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0