Frukostbröd

Jag älskar verkligen att baka! Dock får jag sällan tillfälle att göra det, dels pga mitt lilla kök som begränsar utrymmet och dels för att jag aldrig äter upp det jag bakar. Jag menar...vad ska jag göra med 50 kanelbullar??? Så stor frys har jag inte och så fort äter jag inte kanelbullar!

Dock har jag hittat detta bröd som är kalasgott och som håller jättelänge. Ett tag bakade jag detta bröd varje söndagmorgon och så räckte det till frukost hela veckan sedan. Och det var dessutom lite extra mysigt att ha denna ritual varje söndag, för ni måste hålla med om att det finns ju knappt något godare än nybakat bröd!

Detta bröd går i min bekantskapskrets under det mindre aptitliga namnet "bajsa-bra-bröd". Det är massa korn och frön i som sätter igång magen. Man håller sig dessutom mätt länge och det är väldigt lite socker i detta bröd. Man skulle kunna tro att det blir torrt och träigt men detta bröd håller sig saftigt en hel vecka om man har det i en tätförsluten plastpåse.

Bajsa-bra-bröd

Ugn 250 grader
Ca 12 frallor
Tid i ugn: 12-15 minuter
Förberedelser: 10 minuter + 60 minuter jäsning + 15 minuter jäsning

Ingredienser:

25 g jäst

1 msk honung

1 tsk rågad salt

4 dl vatten

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön
2 msk psylliumfrön (kan uteslutas men brödet blir saftigare med dessa frön)

1 dl vetekross

1 dl rågkross

9 dl vetemjöl

Till pensling:
1 ägg
En skvätt mjölk
Flingsalt

Gör så här:

Smula ned jästen och klicka i honung och salt och rör ut i lite av det fingerljummna vattnet.
Slå på resten av vattnet, rör i linfrön, vetekross, rågkross och psylliumfrön.
Häll i vetemjöl och arbeta till lös deg.
Låt jäsa i 60 minuter.
Värm ugnen till 250 grader, tippa upp degen och platta till den med handen.
Skär till 12 bitar och lägg på en bakpappersbeklädd plåt.
Låt jäsa i 15 minuter.
Pensla med en blandning av ägg och mjölk. Strö över lite flingsalt.
Baka i ugnen i 12-15 minuter.


Ät och njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0