Olgas fantastiska kycklinggryta

När man har lite plats och begränsat med utrymme är det kanonbra att laga grytor. Det är allt i en och samma kastrull, man behöver alltså bara en platta, och den mår nästan bäst när man "glömmer bort den" lite och låter den stå och puttra ett bra tag.

Detta är ett recept från min systers italienska svärmor, Olga. Detta är ett av mina standardrecept som jag ofta gör matlåda på. Grytan är god, mustig och ger mycket smak! Själva förberedelserna tar inte mer än en kvart, det är koktiden som man får räkna med här. Ibland gör jag grytan redan vid lunch och låter den stå och koka hela dagen på lägsta värmen. När det sedan är dags att äta den så smälter nästan kycklingbitarna i munnen!


Jag tycker grytan är god som den är men enligt italiensk sed ska man äta den med ett vitt bröd som tillbehör. Jag har provat mig fram med både pasta och ris, men den är verkligen godast tillsammans med bröd! Prova dig fram till vad du tycker är godast!


Man kan också laborera lite med storleken på grönsakshacket. Gör man exempelvis morötterna i slantar och sellerin/fänkålen i lite större bitar känns den mer "grytig" och gör man dem mindre känns den mer "soppig". Allt är en smaksak!

Bilden är från min 30-års fest när jag gjorde storkok på denna gryta och bjöd 20 personer.



Olgas fantastiska kycklinggryta

Ca 4 portioner
Förberedelser: Ca 15 minuter

Ingredienser

4 kycklingfiléer eller motsvarande kycklingdelar

1 stor morot

2 stjälklar selleri alt1 fänkäl (kan uteslutas)

1 lök

2 klyftor vitlök

3 dl rödvin

1-2 tärningar kycklingbuljong

500 g krossade tomater

Olivolja

Ca 20 kalamataoliver

Oregano

Paprikapulver

Salt

Peppar

Gör så här:

Om du använder kycklingfiléer kan du välja att antingen skära dem i mindre bitar för en mer "grytig" känsla eller koka dem hela.


Skölj och hacka lök, vitlök, fänkål och morot.(Är jag less på att hacka brukar jag faktiskt riva moroten på ett rivjärn).
Hetta upp olja i en stor kastrull och fräs grönsakerna.
Tillsätt kycklingbitarna och se till att de blir ordentligt brynta runt om.
Tillsätt vinet och låt koka några minuter.
Sänk värmen när tomatkrosset ska tillsättas och krydda med salt, peppar, oregano, paprikapulver och buljong.
Börja med en buljongtärning och smaka av när du är säker på att kycklingen är genomkokt.
Tillsätt oliverna och låt puttra på låg värme.
Denna gryta blir, som sagt, godare ju längre den får koka på låg värme, men jag rekommenderar minst en timma på spisen.


Kommentarer
Postat av: Sara

Ooooh this I like.

2009-04-20 @ 21:56:36
URL: http://ullna.blogg.se.
Postat av: Ullis

Mummmmmmmms!!!

Min absoluta favorit, trots att kycklingen får en skum färg. Jag tyckte även att det var riktigt gott att ha selleri i. Något som används för sällan.

2009-05-05 @ 10:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0