Därmed pasta!

Jag vet att det blivit lite mycket pastarecept i bloggen på det senaste, men jag är inne i en riktig pasta-fas och är sugen på pasta mest hela tiden! Jag lovar att det kommer lite mer variation framöver!

Jag älskar rökt mat i alla dess former! Kött, fisk....jag har även provat en rökt ost i Italien! Hur gott som helst!

Därför kommer det kanske inte som en jättechock att jag tycker bacon är bland det godaste som finns. Här är ett recept på en svamppasta som nästan känns lite lyxig på en måndagkväll...men den är otroligt god!

Jag försöker oftast att använda blandad svamp men när det är lågsäsong är det lite svårt att få tag på svamp. När det finns kantareller att tillgå höjs smaken på den här rätten till nya dimensioner! Då brukar jag ta lite mindre vin i såsen och lite mer créme fraiche och servera på toast som förrätt!

Svamppasta

Ca 3 portioner

Förberedelser: 10 minuter


Ingredienser:
1 paket bacon
200 g blandad svamp
1 vitlöksklyfta
1 burk lätt créme fraiche (15%)
1 glass vitt vin
1 kruka persilja
Hönsbuljong eller fond
Salt
Peppar

Gör så här:
Rensa och skär svampen i mindre bitar.
Klipp baconet i mindre bitar ned i en teflonpanna. Stek upp den på hög värme och häll av fettet löpande. OBS! Inget extra fett behövs!
Sänk till medelvärme och pressa ned vitlöksklyftan och häll i svampen. Låt steka tills svampen har krympt ihop och sugit åt sig av fettet från baconet.
Häll på vinet och låt puttra 2-3 minuter.
Salta, peppra och ha i en liten skvätt buljong alt ½ buljongtärning. Var försiktig med saltet här, baconet är väldigt salt i sig.
Häll på créme fraichen och blanda allt väl.
Hacka persiljan och strö över såsen precis innan servering.
Servera med pasta kokt al dente


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0