Soppa på canellinibönor

Jag är egentlingen inget stort fan av soppa. Jag tycker sällan den mättar tillräckligt bra eller smakar tillräckligt mycket. Ärtsoppa  har jag dessutom traumatiska barndomsminnen av och trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle äta det igen.

Om rätt ska vara rätt så är ju inte detta en ÄRTsoppa, den är ju gjort på canellinibönor. Den smakar väldigt mycket och är otroligt mättande. Dessutom går den kanonfort att göra och man slipper massa hackande eftersom man mixar soppan direkt i kastrullen. Ett råd bara, om du gör detta, är att inte göra soppan i en teflonkastrull för då kan du kyssa den kastrullen farväl sedan....

Om du inte får tag på canellinibönor går det lika bra att använda stora vita bönor eller kikärter.


Canelliniböngryta



4 portioner
Förberedelser: 10 minuter
Tid på spis: 10 minuter

Ingredienser:


2 stora burkar canellinibönor

1 schalottenlök

1 klyfta vitlök

5 soltorkade tomater

3 dl vitt vin

Oregano

Salt

Svartpeppar

1-2 buljongtärningar

1 liten fpk hackad prosciutto eller bacon


Dela löken i kvartar och halvera vitlöksklyftan. Fräs tillsammans med de soltorkade tomaterna. Om tomaterna ligger i olja behöver ingen olja tillsättas.
Häll på de väl avrunna canellinibönorna tillsammans med vin. Låt puttra en stund.
Häll sedan på vatten så det precis täcker bönorna och krydda med ordentligt med oregano, salt och peppar. Tillsätt buljong.
Låt koka på medelvärme i ca 10 minuter.
Mixa sedan grytan direkt i kastrullen med en stavmixer.

Servera med ett gott bröd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0