Varma hallon med choklad

När jag ändå tipsat om en förrätt kan jag ju tipsa om en god efterrätt också! Man har ju lite begränsat med möjligheter att göra just efterrrätter när man har ett så litet kök som jag har. I 7 år hade jag dessutom bara EN kokplatta och ingen ugn och då får man ha lite fantasi!

När jag var liten gjorde mamma alltid varma hallon till mig i efterrätt. Jag slungas fortfarande mentalt tillbaka i tiden varje gång jag äter varma hallon, det är som om jag sitter där i min blommiga pyjamas i skinnsoffan  med en skål hallon och lyssnar på Carolas "Främling".

Jag introducerade detta recept till familjen APA som inte brukade äta varma hallon. Sedan dess har jag ofta blivit bjuden på varma hallon när jag ätit middag hos dem!

Orginalreceptet är helt fantastiskt i sig, så enkelt och så gott! Det här receptet har jag "förfinat" lite grand. Det är jättegott med en liten skvätt vitt vin i hallonen och choklad och hallon är en fantastisk kombination!



Varma hallon med vaniljglass och chokladbitar


4 personer
Förberedelser: 5 minuter


400 g frysta hallon

1 msk socker

1 liten skvätt vitt vin

1 liten skvätt vatten

1 mjölkchokladkaka

Vaniljglass


Häll upp hallonen i en kastrull tillsammans med en liten skvätt vitt vin och vatten. Låt koka upp så att det blir såsigt. Lägg upp glassen i djupa tallrikar och häll över hallonen. Tryck ned små mjölkchokladbitar runtom i hallonsåsen. Servera genast.


Kommentarer
Postat av: Annica (saras faster)

Oj, vad gott med lite choklad som pricken över i:et.

Jag älskar också vaniljglass med varma hallon. Det smakar sommar.

annica

2009-04-21 @ 18:38:58
Postat av: Sara

mmmm.. låter gott.

2009-04-21 @ 18:54:16
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0