Back in town!

Har ni saknat mig? :-)

Jag har nog saknat er men jag har inte saknat bloggandet! Efter en tripp över halva Sverige genom Stockholm-Nynäshamn-Skutskär-Säffle-Göteborg-Halmstad-Stockholm som varit helt fantastisk är jag återigen på banan.

Semestern har varit GOOOD. Och då menar jag i både mat- och avslappningssyfte!

En av de absoluta höjdpunkterna var kräftskivan i Harnäs utanför Säffle. Jag bakade en paj som jag lovade Peters mor att jag skulle lägga upp på bloggen. Här kommer receptet med tillhörande kräftskivebilder.

Kantarellpaj


Ca 8 portioner
Förberedelser: 10 minuter
Tid i ugn: 30 minuter


Ingredienser:
1 paket bacon ( denna gång använde jag kalkonbacon)
200 g kantareller
1 vitlöksklyfta
1 burk lätt créme fraiche (15%)
1 glass vitt vin
1 kruka persilja
Hönsbuljong eller fond
Salt
Peppar
Färdig smördeg från kyldisken
1 förpackning färdigriven västerbottenost

Gör så här:
Rensa och skär svampen i mindre bitar.
Klipp baconet i mindre bitar ned i en teflonpanna. Stek upp den på hög värme och häll av fettet löpande. OBS! Inget extra fett behövs!
Sänk till medelvärme och pressa ned vitlöksklyftan och häll i svampen. Låt steka tills svampen har krympt ihop och sugit åt sig av fettet från baconet.
Häll på vinet och låt puttra 2-3 minuter.
Salta, peppra och ha i en liten skvätt buljong alt ½ buljongtärning. Var försiktig med saltet här, baconet är väldigt salt i sig.
Häll på créme fraichen och blanda allt väl.
Hacka persiljan och strö över såsen.
Bred ut smördegen i en pajform och picka hål i botten på den med en gaffel.
Häll på såsen och toppa med riven ost.
Baka i ugn 30 minuter på 200 grader.

När pajen kommit ut ur ugnen är den fortfarande lite lös men den "stannar" när den svalnar. Vi var många som "mm:ade och aah:ade" när vi åt denna paj på kräftskivan!

Pajen till höger är kantarellpajen och till vänster har vi en köttfärspaj.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0