Middag hos Ullegull

I går bjöds det på FANTASTISKT god middag hemma hos Ullegull! Vi åt och åt och åt och mmmm:ade och aaaah:ade så det stor härliga till!

Vi fick även tillfälle att prata ordentligt med tjejsnack och höra om vad som hänt sedan senast.

Jag var självklart tvungen att be Ullegull om det goda receptet. Det här kommer jag laga MÅNGA gånger!



Marockansk morotssallad med Chévre


Ingredienser för 4 port


4 stora morötter

1 bit zucchini

1 röd chilifrukt, fin hackad

1-2 msk finriven färsk ingefära

1 tsk spiskummin

1-2 tsk flingsalt

3 msk olivolja

1 msk flytande honung

1 bit chévre

1dl solrosfrön eller pumpafrön eller hälften av varje

½ dl torkade tranbär

1 dl grovt hackad bladpersilja


Gör så här


  1. Dela morötterna och zucchinin i grova bitar. (Det blir lite extra snyggt om man skär dem snett)
  2. Fräs dem i ca 10 min tillsammans med kryddorna, oljan och honungen.
  3. Låt svalna något.
  4. Blanda morötterna och zucchinin tillsammans med salladsingredienserna.
  5. Fördela osten över eller bredvid salladen.


Citron och oreganokyckling

  

Ingredienser för 4 port

  

Skal och juice från en citron

3 msk olivolja

1 msk sambal oelek eller en röd chilifrukt

1 msk honung

1 msk soja

4 kycklingfiléer eller likvärdig mängd innerlårsfiléer

½ dl färsk hackad oregano


Gör så här


  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Skrubba citronen, finriv skalet och pressa ut juicen.
  3. blanda citronen med olja, sambal, honungen och sojan.
  4. Marinera kycklingen i ca 15 min.
  5. Bryn kycklingen och stek sedan i ugn tills den är genomstekt.
  6. Blanda i oreganon.
  7. Servera kycklingen tillsammans med morotsalladen.
Tack Ullegull för en härlig middag! :-)

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh vad gott detta verkade. det måste jag testa.



Och så vill jag säga TACK, för att du delade med dig av historien när du var i Senegal. Spännande att läsa och verkligen roligt med en så lång kommentar till mitt inlägg. Jag har också rest runt en hel del i afrika och vet hur underbart, spännande och äventyrligt det kan vara, men också läskigt och påfrestande för psyket ibland. Jag reste mest i östra afrika - kenya, uganda, rwanda och Tanzania och sedan också egypten. Jag längtar tillbaka och drömmer mig ofta dit :)



Ha en jättefin fortsättning på helgen och kika gärna in fler gånger på min blogg. Din kommer jag att fortsätta besöka :)

/Helena

2009-07-18 @ 16:33:14
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0