Nytt recept!

Nu provar jag ett recept från Saltå Kvarns kokbok!

Jag vill bara klargöra att det alltså inte är den här krabaten som tillagas ikväll:



Utan det HÄR goda!



Ratatouille med fetaostcrème och frön

4-6 personer
Tillagningstid ca 40 minuter

Ingredienser:
2 mellanstora zucchini
3 paprikor i olika färger
3 gula lökar (jag uteslöt detta helt då jag alltid gråter HYSTERISKT när jag hackar lök)
200 g champinjoner
Olivolja
3 vitlöksklyftor
2 tsk timjan
2 tsk oregano
2 tsk basilika
2 förpackningar tomatkross
1 tärning grönsaksbuljong
200 g fetaost
2 dl crème fraiche
1 näve rostade solrosfrön
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär grönsakerna i ganska stora bitar. Lägg zucchinibitarna i ett durkslag, salta dem lätt och låt dem dra i 10-20 minuter så att de vattnas i. Torka dem sedan med hushållspapper.
Hetta upp olja i en stor tjockbottnad gryta och fräs alla grönsaker tillsammans med kryddor och vitlök i ca 5 minuter. Tillsätt de krossade tomaterna och buljongtärningen och låt allt koka på låg värme i 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Olja en ugnsfast form och häll ned ratatouillen.
Blanda feta ost med crème fraiche och klicka ut röran här och där över ratatouillen.
Strö över kärnorna och låt gratinera i ugnen på 200 grader i ca 10-15 minuter eller tills fetaosten fått fin färg.

Ratatouille är gott som det är men den här fetaostcrèmen höjer verkligen smaken! Sältan från fetaosten matchar sötman och syrligheten från grönsakerna väldigt bra. Detta kommer jag laga igen!

Kommentarer
Postat av: Skomakare

Har du provar alligatorn? Lökhackningen är över på 5 sekunder och på den tiden hinner du ta mig 17 inte börja gråta...;)

Jag använder den till allt möjligt, svamp, chili, grönsaker, små hundar mm och vill mena att den är enastående. Nej, jag har inte provision på den - fast det kanske jag borde ha...:)



http://www.alligators.se/se/default.asp?ID=1

2009-07-22 @ 09:21:36
URL: http://www.metrobloggen.se/skomakare
Postat av: Helena

Gud så gott det verkade. Det måste jag verkligen testa någon dag!

2009-07-28 @ 19:45:05
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0