Risotto

Nu ska ni få receptet på min absoluta favoriträtt! Många i Sverige rynkar på näsan när jag säger att risotto är det godaste jag vet. Jag tror att många, likaså jag, har minnen från skolbespisningens "risotto" (citationstecken är verkligen på sin plats här) med överkokta morötter och skrynkliga ärter, helt utan risottons stöttepelare ost och vin!

Risotto är faktiskt det absolut godaste jag vet, jag kan laga det en fredagkväll och äta som snacks! I italien äter man risotton "bianco", alltså helt utan smaksättning som en "primo´". En primo är en enkel pasta- eller risrätt som man äter innan själva huvudmålet som ofta består av en kötträtt. I Italien äter man aldrig risotto tillsammans med en köttbit men jag tycker det är otroligt gott tillsammans med kyckling! Vad gäller risotto är det bara fantasin som sätter gränser hur du kan smaksätta den.



Risotto, grundrecept




4 portioner
Förberedelser: 15 minuter
Tid på spis: 45 minuter

Ingredienser:

4 dl arborioris

2 vitlöksklyftor, finhackade

1 stor schalottenlök

2 kycklingbuljongtärningar

3 msk olivolja

3 dl vitt vin

2 dl parmesanost


Hetta upp oljan i en kastrull och fräs lök och vitlök. Häll i riset tills och låt det värmsa i oljan tills det blir lite genomskinligt. Tillsätt vin och låt det koka tills riset är nästan torrt. Lägg i buljongtärningen och häll i ett par deciliter vatten. Rör om. Låt riset suga upp vätskan och fortsätt hälla i buljong tills riset fått en krämig konsistens och är "al dente". När riset är klart, tag av kastrullen från plattan och tillsätt parmesanosten och en liten skvätt vin.


Serveringsförslag:

  • Prosciutto och grillad sparris
  • Blandade bönor som rörs ned i den färdiga risotton
  • Grillad kyckling
  • Tillsätt ett kuvert saffran samtidigt som det första vattnet och häll i 200 g räkor samtidigt som parmesanen
  • Blandad svamp som hälls ned efter halva koktiden. Toppa med hackad persilja
  • Blanda ned två matskedar grön pesto samtidigt som parmesanosten.
  • Kryddig korv som exempelvis chorizo

Eller bara som den är! Underbart gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0