Fantastisk lax

Lax är min absoluta favoritfisk. Jag tycker det är SÅ gott.

Det här receptet blev jag bjuden på av min goda vän Isa. Jag förknippar ordet "jättegott" med Isa då hon alltid uttalar detta ord med mycket kraft och eftertryck!



En god lax

4 personer

Ingredienser:
4 laxfiléer alternativt en hel laxsida
1 röd färsk chili
Inlagd ingefära á la sushi
Sesamfrön

Soyasås:
1/3 dl japansk soya
1/3 dl socker
1/3 dl vatten

Gör så här:

Koka upp soya, socker och vatten tillsammans med en liten bit av chilin och en bit ingefära. Sila den och red sedan med maizena.
Gör små snitt i filén och späcka den med ingefära. Hacka chili och strö över laxen tillsammans med 3/4 av såsen och sesamfrön.
Baka i ugn på 175 grader i ca 20 minuter.
Servera med nudlar, stekt paprika, vitlök, sockerärter, hackad koriander och limeklyftor.

JÄTTEGOTT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0