Dra upp mig!

Tiramisú är en klassisk italiensk efterrätt som ordagrant översatt betyder "dra upp mig". Det betyder att du ska äta detta efter en måltid för att bli uppiggad!

I Sverige har jag ätit många olika varianter på Tiramisú, både bra och dåliga. Många restauranger gör Tiramisú på sockerkaka istället för kex, vilket, för mig, smakar jättekonstigt! Nu finns oftast rätt sorts kex på den italienska hyllan i välsorterade matbutiker, så leta där om du har svårt att hitta dem!

Tiramisú



6-8 pers

Tidsåtgång: ca 20 minuter

Ingredienser:

2 ägg

3-4 msk socker

500 g mascarpone ost

En skvätt likör, ex Baileys eller cognac

1 kopp kallt, starkt kaffe

Pavesini- eller savoiardikex

Riven choklad eller kakaopulver


Häll en skvätt likör i kaffet. Separera äggulor och vitor. Vispa äggulor och socker. Blanda i mascarponeosten. Vispa äggvitorna till skum. Vänd försiktigt ned i mascarponesmeten. Ha i en liten skvätt av kaffe-likörblandningen. Doppa kexen lätt i kaffe-likörblandningen . Täck botten på en skål med kexen och häll sedan på lite av mascarponesmeten. Gör varannat lager med kex och varannat med mascarpone. Avsluta med ett lager mascarpone och strö riven choklad eller kakaopulver högst upp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0