Frühstück. Breakfast. Colazione. Frukost.

Nästan alla människor äter exakt samma frukost varje dag. Det är sällan någon variation. Samma macka/juice/yoghurt/kaffe varje morgon.

Men enligt hälsogurun Fredrik Paulún så spelar det ingen roll, så länge man äter en BRA frukost. :-)

Bor man dessutom litet, i ett singelhushåll, så finns det inte någon möjlighet att köpa hem en hel ost eller och en förpackning skinka för de hinner alltid bli gamla innan man hinner äta upp dem. Jisses, det går inte ens att bara köpa EN ost, den blir gammal och svettig innan man hunnit genom halva!

Jag har hittat en frukost som passar mig jättebra. Jag äter två skivor grovt danskt rågbröd från det underbara Konditori Biscuit. Brödet är så pass grovt att man håller sig mätt länge på det och det smakar dessutom fantastiskt gott! Många grova bröd blir lätt lite "träiga" och torra men detta håller sig saftigt länge! En limpa kostar 20 kronor och räcker en vecka för mig.

På brödet har jag alltid ett kokt ägg. Jag älskar ägg! Jag har ätit ägg sedan jag hade tänder att tugga med och jag verkar aldrig någonsin tröttna på det! Jag toppar mackan med Abbas undebara böcklingpastej. Jag älskar ju rökt mat och denna pastej smakar verkligen rökt! Smaskens!

Nu ska jag villigt erkänna att om man sover över hos Familjen APA och en hel frukostbuffé dukas upp med skinkor, ostar, kaviarer, marmelader, sju sorters bröd, juicer, yoghurtar.....då kan jag låta min böcklingmacka vila en stund till förmån för allt detta. Men Familjen APA består av fyra personer och jag är bara en....så de KAN ha en frukostbuffé för de hinner äta upp allt innan det blir dåligt! Men visst kan jag längta tills man själv har en familj på fyra så det äts frukost så det står härliga till! :-)

Min underbara tekopp har jag fått av min vän frisörskan. Den rymmer en halvliter te och kommer ifrån Indiska. Jag älskar verkligen min fina tekopp!



Kommentarer
Postat av: Nadia

Sitter just här på jobbet i England med hembakt svensk råg/dinkelmacka med ost och paprika... Är det nåt jag äter som folk här tycker är konstigt så är det mina matiga frukostar :)



Men med tanke på hur mycket dåligt bröd som säljs i mathandeln här, så känns det absolut värt det att baka eget! Speciellt eftersom detta bröd inte behöver jäsa (bakas med bikarbonat istället) och håller jättebra...

2009-05-07 @ 11:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0