Kokosrutor utan ugn

Jag har som sagt bott på 20 kvadrat i snart nio år. Bara för detta förtjänar jag ett pris!

I ungefär sju av dessa nio år hade jag bara EN kokplatta. Ni förstår mina begränsade möjligheter till matlagning? Att baka var ju inte att tänka på, det är ganska svårt utan ugn. Jag hade dessutom bara ett litetlitetlitet frysfack som det knappt fanns plats att ha ett glasspaket i så det var knepigt att komma på bra efterrätter när man bjöd över vänner på middag.

Dessa kokosrutor är fantastiskt goda, kladdiga och saftiga och görs helt utan ugn eller bak. Använd riktigt smör då det verkligen gör smaken i dessa rutor! Margarin är inte riktigt samma sak. Jag har försökt variera rutorna med olika citrusfrukter men det är verkligen apelsin och mandarin som är allra godast!

Kokosrutor utan ugn




Ca 20 rutor

Tidsåtgång ca 10 minuter + 4 timmar i kylskåp

Ingredienser

100 g smör

½ dl socker

½ dl ljus sirap

Rivet skal av en apelsin  eller två mandariner (tvätta frukten ordentligt innan du river den)

2 ½ dl havregryn

1 dl kokos

1 dl solroskärnor

1 msk kanel

2-3 msk kokos till garnering


Blanda allt utom smör, socker och sirap i en skål.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt socker och sirap och låt koka någon minut.
Häll detta över blandningen i skålen och blanda väl med en slev.
Täck en tallrik med folie eller bakpapper och tryck ut blandningen över denna. Strö kokos över tallriken och låt stå i kylskåp i minst 4 timmar.
Skär sedan upp i små munsbitar och servera.
Förvaras kallt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0