VARPS

Min kära mor kan stå för många roliga skratt. Hon är lite "light-dyslektisk" (varför är förresten "dyslexi" så svårt att stava? Hur tänkte de här?) och får ord lite om bakfoten ibland.

Till exempel den gången hon hade fått löneförhöjning som hon skulle få utbetalt "reprohurukativt". När jag för tredje gången försökte säga att "det heter RETROAKTIVT" ryckte hon bara på axlarna och sade: "Vilket konstigt ord!".

Eller senast igår när hon pratade om någon som tävlat i någon idrott och vunnit "bronsch". Jag tror hon försökte fyra-fem gånger innan hon kunde säga "brons" ordentligt.

I alla fall skulle vi en sommar göra dessa goda wraps att ha med oss på när vi skulle ut på sjön. Vi sitter där ute, på det vi kallar "Lilla Ön" och hon deklarerar högt och tydligt för min moster med man att "Thérèse har gjort så goda VARPS!" Hur mycket jag än försökte och försöker än i dag så är hon helt oförmögen att uttala ordet "wraps". Det går bara inte. Det blir bara "varps". Så nu heter det helt enkelt varps.



Hursomhelst är dessa wraps fantastiskt god picknickmat och just idag ska jag och Peter återigen bege oss västerut och vill verkligen inte äta på McD. Så jag svänger helt enkelt ihop lite wraps så har vi något mycket godare att äta på vägen!

Dessa är från ett recept jag hittat i en mattidning. Receptet är skapat av Leila Lindholm.

Kycklingwraps med lime- och korianderdressing

Förberedelser: 20 minuter
Tid på spisen: 10 minuter

Lime-korianderdressing:
1 lime
1 kruka koriander
2 dl matyoghurt
2 tsk flytande honung
 
Wraps:
2 hårdkokta ägg
1 msk smör eller rapsolja
4 kycklinglårfiléer alt 2 kycklingfiléer
1 krm malen koriander
2 krm malen spiskummin
Flingsalt och nymalen svartpeppar
400 g svarta bönor
1 avokado
2 tomater
1 dl gröna oliver
4 stora tortillabröd, gärna med örter-vitlök
Fina salladsblad

Gör så här:
 
Börja med dressingen. Tvätta limefrukten. Riv skalet och pressa 1 msk saft. Hacka koriandern och blanda allt med yoghurt och honung. Koka äggen i 10 minuter. Skölj dem i kallt vatten. Skala och tärna äggen. Hetta upp smör eller olja i en panna och stek kycklinglårfiléerna med koriander och spiskummin i ca 4 minuter på varje sida, tills de är genomstekta (men inte torra). Salta och peppra efter smak och låt dem svalna.
 
Skölj bönorna i ett durkslag. Skala och tärna avokadon, gröp kärnorna ur tomaterna och tärna fruktköttet. Strimla kycklingen och blanda med ägg, bönor, avokado, tomater och oliver. Lägg ett par salladsblad på mitten av varje tortillabröd och klicka lite dressing på. Fördela fyllningen som en sträng ovanpå. Vik in kanterna mot kortsidorna av strängen och rulla ihop till en kompakt rulle som på så vis får två stängda ändar. Linda in hårt i smörgåspapper och tejpa ihop. Ta med en kniv och dela rullen på mitten vid servering. Servera extra dressing till.

Wrap "in the making"


Det färdiga paketet skär man sedan på mitten och äter för att minimera spill och dräll!


Kommentarer
Postat av: Therese

Vad skådar mitt norra? Om inte en Speedo väska i bakgrunden? :)

2009-05-15 @ 12:36:08
Postat av: Lilla Köket

Så klart! Once you go Speedo, you never go back! :-)

2009-05-15 @ 13:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0