Trerätters!

Gårdagens middag blev en succé! Vi åt och vi åt och vi åt och i alla fall jag är fortfarande mätt! Jag var tvungen att göra all mat HELT mjölkfri då fröken Gris inte tål mjölkprotein. Speciellt förrätten var knepig att få till då alla förrätter jag tänkte på inkluderade antingen ost, creme fraiche, smördeg eller gräddfil men till slut kom jag på vad vi skulle äta!

Till förrätt åt vi det här.

Till varmrätt blev det världens absolut godaste kyckling i ugn.

Till efterrätt hade jag kommit på en alldeles egen idé. Tyvärr glömdes det HELT bort att ta bilder eftersom jag precis under upplägget stod och pratade i telefon, smälte choklad i vattenbad och överraskades av att ett fönster blåste upp och välte tre blomkrukor....men receptet får ni i alla fall!

Säsongens frukter doppade i rostad kokos med sås av mörk choklad och passionsfrukt

4 portioner
Tidsåtgång ca 20 minuter

Ingredienser
10 passionsfrukter
2 tsk vaniljsocker
En halv galiamelon
En halv honungsmelon
En halv ananas
3 nektariner, mogna
100 g kokosflingor
1 kaka mörk blockchoklad

Gör så här:

Skär passionsfrukterna på hälften, gröp ur innehållet och lägg det i en finmaskig sil. Använd en sked eller fingrarna för att pressa ut så mycket av saften som möjligt ned i en skål. Släng bort kärnorna. Blanda passionssaften med vaniljsockret.
Rosta kokosflingorna på hög värme i en torr panna. Flingorna är färdiga precis när de börjar bli lite bruna.
Tärna frukten och lägg allt i en skål. Häll över kokosflingorna och blanda väl.
Smält chokladen i ett vattenbad. Häll i hälften av passionsfruktsaften och blanda om.
Servera frukten på varsin tallrik, droppa över choklad/passionsfruktsblandningen och resten av passionsfruktssaften.

Vi serverade detta tillsammans med havreglass med vaniljsmak från Oatley.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0